آموزش نصب و راه اندازی نرم افزار Calterm با متا فایل

نوشته شده در تاریخ1402-05-18 توسط 1152
دوست داشتن1

توضیحات و مقدمه نصب نرم افزار Calterm:

نرم افزار کالترم یک ابزار عیب یابی مخصوص موتورهای کامینز یا همان نرم افزار دیاگ کامینز است که تقریبا همان کارهایی را برای شما انجام میدهد که نرم افزار Insite نیز انجام میدهد. با این تفاوت که در Calterm ویژگی های بیشتری برای عیب یابی دقیق یا شبیه سازی حالت های خرابی در نظر گرفته شده که باعث شده این برنامه کاربردیتر و دقیقتر باشد.

در این مقاله قصد داریم تا آموزش نصب نرم افزار کالترم روی ویندوز و اضافه کردن فایلهای متا به نرم افزار را آموزش دهیم. طی آموزش نصب کالترم فرآیند فعالسازی نیز توضیح داده میشود و با مشاهده یا مطالعه آموزش شما میتوانید نرم افزار کالترم را از دیاگ کالا دانلود کرده و براحتی خود اقدام به نصب و راه اندازی برنامه روی سیستمان کنید. از آنجایی نصب این برنامه با پیچیدگی هایی همراه است پیشنهاد میکنیم که آموزش را به دقت مشاهده بفرمایید . در صورتی که شما با آموزش ویدئویی راحت تر هستید به انتهای مقاله مراجعه کنید تا به ویدئوی آموزش نصب دسترسی داشته باشید.


پیش نیاز برای نصب کالترم روی کامپیوتر تعمیرکار:

  1. نسخه تست شده در آموزش : 4.7
  2. محدوده فعالیت : گلوبال (کلیه ماشین آلات تولید شده توسط کارخانه کامینز برای همه مناطق مورد پوشش برنامه است)
  3. دستگاه : کامپیوترها و لپتاپ های ویندوزی
  4. سیستم عامل : ویندوز های 7و 8و 10 از انواع 32 بیت و 64 بیت
    1. نکته: این نرم افزار روی ویندوزهای XPو Vistaو 11 اجرا نمیشود
  5. پردازنده: از انواع Pentium, Core که قدرت پردازش حداقل 2.2 گیگاهرتز داشته باشند
  6. حافظه موقت(رَم): حداقل نیاز به رم 4 گیگابایت دارید
  7. حافظه دائم (هارد): حداقل نیاز به 10 گیگابایت فضای آزاد برای نصب روی سیستم دارید
  8. آنتی ویروس و فایروال سیستم باید پیش از استخراج فایل ها غیرفعال شوند.

نصب Calterm Cummins چقدر زمان میبرد؟

ما این برنامه را روی سیستمی با ویندوز 10 و پردازنده Core I7 با 16 گیگ رم و حافظه 512 گیگ از نوع SSD در مدت زمان 20 دقیقه نصب و فعالسازی کردیم. این زمان بسته به توان پردازش سیستم شما میتواند بیشتر یا کمتر باشد. دقت کنید برای فعالسازی نرم افزار شما نیاز به زمانی معادل با زمان انتقال فایل ها نیاز دارید. پس زمان دقیق نصب نرم افزار حدود 10 دقیقه و زمان فعالسازی نیز 10 دقیقه میباشد.

آیا نرم افزار کالترم برای موتورهای کامینز نیاز به فعالسازی دارد؟

بله این برنامه نیاز به لایسنس یا همان فعالسازی دارد و بصورت پیشفرض تنها با نصب نمیتوانید از آن استفاده کنید. اما جای خوشحالیست که آموزش فعالسازی نیز در مقاله دیاگ کالا برای شما ارائه شده است. ضمنا فایل های مورد نیاز برای فعالسازی نیز توسط دیاگ کالا برای دانلود در همان بسته نرم افزاری قرار گرفته تا شما در استفاده از نرم افزار با مشکلی مواجه نشوید.

نکات مهم که باید قبل از نصب نرم افزار Calterm رعایت کنید چیست؟

حتما آنتی ویروس خودرا غیر فعال کنید تا فایل های مورد نیاز را پاک نکند

حتما از نرم افزار معرفی شده در آموزش برای غیر فعالسازی فایروال و آنتی ویروس خود ویندوز استفاده کنید

دقت کنید که فایل های فعالساز از جانب ویندوز بعنوان ویروس یا بد افزار شناسایی میشوند و در صورتی که اقدام به غیر فعالسازی آن نکنید این فایل ها پس از استخراج بصورت خودکار قرنطینه و غیر قابل استفاده میشوند

شما به نرم افزار WinRAR برای استخراج فایلها از حالت فشرده نیاز خواهید داشت

مطمئن شوید که درایورهای سیستم بصورت کامل نصب شده است

مطمئن شوید که NET Framework را با بالاترین نسخه منتشر شده روی سیستم خود دارید

مطمئن شوید که C++ Runtime را با بالاترین نسخه منتشر شده از قبل نصب کرده اید

لطفا از ویندوز های نسخه Home یا دیگر نسخه های پایه و محدود شده ویندوز استفاده نکنید


آموزش نصب و راه اندازی نرم افزار کالترم روی کامپیوتر مخصوص تعمیر موتورهای کامینز:

آموزش نصب نرم افزار دیاگ کامینز بنام کالترم در 14 مرحله بصورت تصویری ارائه میشود که در دانلود فایل شروع شده، سپس به نصب نرم افزار میپردازد و در ادامه عملیات مرتبط با فعالسازی و اضافه کردن فایلهای متا به برنامه کالترم انجام میشود. در صورتی که شما زمان کافی برای مطالعه متن و تصویر را ندارد میتوانید از آموزش ویدئویی ارائه شده در انتهای همین صفحه استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم مراحل آموزش را بصورت دقیق و گام به گام دنبال کنید چراکه فعالسازی این برنامه همراه با پیچیدگی هایی بوده و در صورت اقدام اشتباه مجبور هستید که مراحل را از ابتدا شروع کنید.

مرحله اول: فایل نرم افزار را دانلود کنید

مثل همه برنامه ها برای شروع نصب شما باید فایل نصبی برنامه را در اختیار داشته باشید. برای اینکار به صفحه محصول در سایت دیاگ کالا مراجعه کرده و یک نسخه از این برنامه را برای خود تهیه کنید تا دسترسی شما به لینک دانلود فراهم شود. برای رفتن به صفحه محصول از لینک زیر استفاده کنید.

خرید و دانلود Calterm با فعالساز

مرحله دوم: نرم افزار دیفندر کنترل را دانلود کنید

شما برای غیرفعالسازی کامل سامانه های امنیتی ویندوز نیاز به این برنامه دارید. غیرفعالسازی به دلیل حفاظت از فایل های فعالساز است. نرم افزار مورد نظر را میتوانید بصورت رایگان از لینک زیر دانلود کنید.

دانلود Defender Control 2.1 نرم افزار مدیریت سریع ویندوز دیفندر

مرحله سوم: غیرفعال کردن ویندوز دیفندر

نرم افزار Defender Control را که در مرحله قبل دانلود کرده اید از حالت فشرده خارج کنید. برای خارج کردن فایل روی آن راست کلیک کرده و از منور Winrar گزینه Extract here یا Extract to را انتخاب کنید. سپس با کلیک روی آیکون نرم افزار آن را اجرا کرده و روی گزینه Disable Windows Defender کلیک کنید. زمانی که در بالای نرم افزار پیغام Windows Defender is turned off را با پس زمینه قرمز مشاهده کردید یعنی عملیات با موفقیت انجام شده.

راه اندازی نرم افزار defender control

مرحله چهارم: استخراج فایل نصبی نرم افزار

روی فایل نرم افزار calterm که پیش از این از سایت دیاگ کالا دانلود کرده اید راست کلیک کرده و از منوی WinRAR گزینه Extract to "calterm" را انتخاب کنید تا فایل ها از حالت فشرده خارج شوند. کمی منتظر باشید تا فرآیند استخراج به پایان رسیده و یک پوشه با نام کالترم روی صفحه شما ایجاد شود.

روی فایل دانلود شده کلیک کنید با استفاده از winrar فایل را از حالت فشرده استخراج کنید

مرحله پنجم: راه اندازی لانچر نصب کلترم

وارد پوشه ای که حاوی فایل های نصبی است بشوید در این پوشه واحد Calterm شده و فایل calterm4v4 را اجرا کنید. برای اجرا روی آن راست کلیک کرده و گزینه Run As Administrator را بزنید. دقت داشته باشید که اعداد نوشته شده در انتهای نام فایل نصبی برابر با ورژن نرم افزار است و ممکن است نسخه دانلود شده شما جدید باشد پس نگران یکی نبودن نام فایل در سیستم شما با نام فایل در آموزش نباشید.

وارد پوشه نرم افزار که پیش از این استخراج کرده اید شده و فایل نصبی برنامه کالترم را با بصورت ادمین اجرا کنید

مرحله ششم: کلیک روی next

در مرحله اول به شما خوش آمد گویی شده و نیاز به انجام کار خاصی نیست. روی گزینه Next کلیک کنید تا به مرحله بعدی برویم.

روی گزینه نکست کلیک کنید تا به مرحله بعدی برویم

مرحله هفتم: پذیرش قوانین

همه نرم افزارها قوانین و شرایطی برای نصب دارند که در این مرحله قوانین مربوط به نرم افزار کالترم به شما نمایش داده میشود، با زدن تیک مربوطه اقدام به پذیرش قوانین کنید تا گزینه Next برای شما فعال شود. روی Next کلیک کنید تا به مرحله بعدی برویم.

مثل همه نرم افزار ها باید قوانین را با زدن تیک مربوطه قبول کنید سپس روی Next کلیک کنید

مرحله هشتم: مشخص کردن محل نصب

در این مرحله از شما خواسته شده که محل نصب نرم افزار را مشخص کنید. پیشنهاد میکنیم که محل نصب را بصورت پیشفرض باقی بگذارید. در صورتی که چیزی را تغییر ندهید نرم افزار در درایو ویندوز شما و در پوشه ای با نام Software نصب خواهد شد. روی Next کلیک کنید تا به مرحله بعدی برویم.

محل نصب را مشخص کنید و سپس روی Next کلیک کنید

مرحله نهم: نهایی سازی نصب

در این مرحله به شما پیامی نمایش داده میشود که در صورتی که از تنظیمات ثبت شده مطمئن هستید اقدام به نصب نرم افزار کنید. با کلیک روی گزینه Install نصب برنامه شروع میشود. فرآیند نصب بسته به توان پردازش سیستم شما کمی زمان خواهد برد لطفا صبور باشید تا نصب به پایان برسد.

کنترل تنظیمات را در این مرحله انجام داده و روی Install کلیک کنید

مرحله دهم: پایان نصب نرم افزار

پس از اینکه نصب نرم افزار به پایان رسید پیغامی مشابه تصویر زیر به شما نمایش داده میشود که اعلام میکند نصب برنامه با موفقیت به پایان رسیده است. روی گزینه Finish کلیک کنید تا سراغ مراحل بعدی برویم. دقت کنید که نباید در این مرحله نرم افزار را اجرا کنید چراکه هنوز فرآیند فعالسازی برنامه انجام نشده و برنامه کالترم قابل استفاده نیست.

پس از پایان نصب به شما پیامی نمایش داده میشود که باید روی گزینه Finish کلیک کنید تا فرآیند نصب به پایان برسد

مرحله یازدهم: استخراج شناسه سیستم برای فعالسازی 

دوباره وارد پوشه فایل های نصبی بشوید در این پوشه فایلی با نام HWID6 وجود دارد که با فرمت EXE در قالب Application اجرا میشود. این فایل را اجرا کنید تا یک صفحه کوچک بنام v6 روی صفحه شما باز شود. گزینه Save to file را بزنید و محل ذخیره سازی را روی دسکتاپ انتخاب کنید تا یک فایل متنی حاوی شناسه سیستم روی دسکتاپ ایجاد شود. همینطور میتوانید Copy to Clipboard را بزنید تا شناسه کپی شود.

دوباره وارد پوشه شامل فایل های نصبی شده و فایلی که با نام HWID با فرمت EXE در آن قرار دارد را اجرا کنید تا شناسه سیستم شما استخراج شود.

مرحله دوازدهم: ایجاد کلید برای فعالساز برنامه

وارد پوشه km4km بشوید. در این پوشه فایلی با نام KMforKM وجود دارد. با کلیک آنرا اجرا کنید. در صفحه باز شده در بخش اول شناسه سیستم را که در مرحله قبل استخراج کردید قراردهید و در پایین یک نام دلخواه اضافه کنید. سپس روی گزینه Make Key کلیک کنید تا یک کلید برای شما در پوشه lics ایجاد شود. دقت کنید که این کلید فعالسازی نرم افزار نیست بلکه کلیدی برای فعالسازیه فعالساز برنامه میباشد.

فایل KM4KM را بازکنید و شناسه سیستم را در آن قراردهید همینطور یک نام دلخواه در نظر بگیرید تا کلید فعالسازی نرم  برای فعالساز برنامه ایجاد شود

مرحله سینزدهم: انتقال کلید فعالساز

در بالای نرم افزار KM4KM یک پوشه به نام lics وجود دارد. وارد آن بشوید در اینجا یک پوشه با نامی که شما تنظیم کرده اید ایجاد شده . در پوشه با نام اختصاصی شما دو فایل موجود است که باید این دو فایل را کپی کنید. این فایل ها باید به فعالساز برنامه داده بشوند.

وارد پوشه lics شوید در اینجا پوشه ای با نامی که شما تنظیم کرده اید ایجاد شده محتویات این پوشه را کپی کنید

مرحله چهاردهم: ایجاد کلیک فعالسازی برای برنامه کالترم

وارد پوشه km بشوید و فایل هایی که در مرحله قبل کپی کردید را در این پوشه جایگذاری کنید. سپس فایلی که با نام KM و رنگ قرمز مشخص شده را اجرا کنید. در پنجره باز شده شناسه سیستم را دوباره وارد کرده و نام دلخواه خود را دوباره بنویسید سپس روی گزینه Make Key کلیک کنید تا کلید فعالسازی برنامه کالترم برای شما ایجاد شده و در پوشه lics در همین صفحه قرار بگیرد. وارد پوشه lics شده و محتویاتی که در پوشه با نام اختصاصی قراردارد را کپی کنید.

وارد پوشه km بشوید فایل ها کپی شده را جاگذری کرده و فایل KM را اجرا کنید. سپس با ارائه شناسه سیستم و دادن یک نام دلخواه روی Make Key کلیک کید

مرحله پانزدهم: انتقال لایسنس نرم افزار

فایل های کپی شده را در بخش کنار فایل نصبی برنامه که در مراحل ابتدایی آموزش از آن برای نصب اولیه نرم افزار استفاده کردید جایگذاری کنید. حالا در اینجا سه فایل با نام های Calterm_start و fnp_dl.dll و cc.sn را کپی کرده و به پوشه محل نصب نرم افزار انتقال بدهید. دقت کنید که محل نصب نرم افزار بصورت پیشفرض در مسیر C:\software\calterm میباشد. در صورت مواجه شدن با پیغام تکراری بودن فایل ها گزینه Replace را انتخاب کنید تا فایل های قدیمی با فایل های جدید جایگزین شوند.

وارد پوشه lics در همین صفحه شده و اقدام به کپی کردن فایل ها کنید فایل های کپی شده در کنار فایل نصبی برنامه که در مراحل اولیه از آن استفاده کردیم کپی کنید

مرحله شانزدهم: اضافه کردن متا فایل ها

دوباره وارد پوشه حاوی فایل های نصبی بشوید در اینجا شما پوشه ای با نام MetaFiles مشاهده میکنید. این پوشه را بصورت کامل انتخاب کرده و کپی کنید و سپس روی دسکتاپ خود جایگذاری کنید (Paste). این باعث میشود تا فایل های متا در دسترس کالترم قرار بگیرد.

وارد پوشه فایل های نصبی شوید در اینجا یک پوشه با نام MetaFiles وجود دارد که باید آنرا کپی کرده و به دسکتاپ سیستمتان منتقل کنید

مرحله هفدهم: ایجاد لانچر راه اندازی نرم افزار

آیکون برنامه کالترم که روی دسکتاپ شما ایجاد شده را حذف کنید و با راست کلیک روی صفحه اقدام به ایجاد یک شورت کات (ShortCut) از فایلی با نام Calterm_start که در مراحل قبلی آنرا در مسیر نصب نرم افزار قرار داده اید بکنید. دقت کنید که آیکون پیشفرض اقدام به راه اندازی نرم افزار فعالسازی نشده میکند از این روی حتما باید اقدام به تغییر لانچر راه انداز کنید.

فایل راه انداز نرم افزار را از صفحه سیستم پاک کرده و از فایل Calterm_start یک شورت کات ایجاد کنید

پایان. تبریک شما کلیه مراحل نصب و راه اندازی نرم افزار کالترم را با موفقیت پشت سر گذاشته اید. حالا میتوانید با کلیک روی آیکون نرم افزار اقدام به راه اندازی کالترم و استفاده از آن بدون محدودیت بکنید. در صورتی که شما با آموزش تصویری و متنی نتوانسته اید عملیات نصب و راه اندازی برنامه کالترم کامینز را با موفقیت به پایان برسانید پس کلیه فایل های نصب شده را از روی سیستم پاک کرده و با آموزش ویدئویی که در ادامه قرار گرفته یکبار دیگر اقدام به نصب برنامه کنید. در آموزش ویدئویی جزئیات بیشتری از فرآیند های نصب در اختیار شماست.


آموزش ویدئویی نصب و راه اندازی Calterm  بصورت گام به گام:


امیدواریم آموزش نصب نرم افزار Calterm که در دیاگ کالا منتشر شده است مورد پسند شما واقع شده باشد. در صورتی که پیشنهادی برای توسعه این مقاله داشتید با ما تماس بگیرید تا در اسرا وقت کمبودهای مقاله را با کمک شما مخاطبین عزیز رفع کنیم

تاکنون تعداد زیادی از برنامه های اصلی مخصوص تعمیر انواع ماشین روی وبسایت دیاگ کالا همراه با آموزش نصب و راه اندازی منتشر شده است، در صورتی که شما یک تعمیرکار متخصص هستید پیشنهاد میکنیم این موارد را بررسی بفرمایید

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128861429 و یا 66937104 تماس بگیرید و همچنین برای مشاوره حضوری به آدرس خیابان آزادی تقاطع اسکندری کوچه مرمر پلاک 7 واحد 1 مراجعه کنید

تماس با دیاگ کالا با شماره تلفن 09128861429

محصولات مرتبط
10,000,000ریال
(1)

نرم افزار پرکینز ای.اس.تی چیست؟

ابزار خدمات الکترونیک پرکینز امکان تجزیه و تحلیل پارامترهای حیاتی موتور را در مورد سلامت و عملکرد برای تکنسین یا مالک خودرو فراهم میکند. این نرم افزار به تعمیرکار اجازه میدهد تا کدهای خطای فعال و ثبت شده، رویدادهای ثبت شده، گزارش وضعیت محصول و موارد دیگر را بخوانند و بر اساس اطلاعات ارائه شده اقدام به بهینه سازی موتور کنند.

برخی از ویژگی های پرکینز EST :

  1. دسترسی به ECU روی تمام موتورهای ای.اس.تی ای.اس.تی مجهز به کنترل الکترونیکی پرکینز
  2. خوانش کدهای خطا
  3. خوانش رویدادهای فعال و رویدادهای ضبط شده
  4. عیب یابی موتور نظیر کات اوت سیلندر
  5. ارائه هیستوگرام از عملکرد موتور

راهنمای خرید نرم افزار از دیاگ کالا

برای مطالعه بیشتر به بخش توضیحات در ادامه همین صفحه مراجعه بفرمایید.

افزودن به سبد خرید
10,000,000ریال
(2)

Cat ET چیست؟

نرم افزار تخصصی دیاگ کاترپیلار که به تکنسین ها و متخصصین کمک میکند تا مشکلات و کمبودها در موتورها و ماشینهای کاترپیلار که به سیستم کنترل الکترونیک مجهز هستند را پیدا کرده و در حداقل زمان اقدام به رفع مشکل کنند.

عملکردهای نرم افزار کَت ای تی:

  1. خوانش اطلاعات ECU
  2. نمایش پارامترهای وضعیت
  3. ارائه دستورالعمل جداسازی و مونتاژ قطعه
  4. قابلیت مشاهده و پاک کردن کدهای خطا
  5. دستکاری و پیکربندی ECU
  6. انجام کالیبراسیون و تست های تشخیصی
  7. ضبط اطلاعات ماشین
  8. تفکیک کدهای دیاگ فعال و غیرفعال

راهنمای خرید نرم افزار از دیاگ کالا

برای مطالعه بیشتر به بخش توضیحات در ادامه همین صفحه مراجعه بفرمایید.

افزودن به سبد خرید
8,000,000ریال
(1)

نسخه جدید Calterm 4.7 یک ابزار توسعه و آزمایش مهندسی است که برای نظارت بر ماژول کنترل الکترونیکی (ECM) در سیستم موتور کامینز و تغییر داده های کالیبراسیون موجود در آن استفاده می شود.

Cummins Calterm 4.7 را می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  1. کنترل ECM یا هر پارامتر از دستگاه های کامینز با پروتکل های J1939/Datalink
  2. کالیبراسیون ها را به طور موقت/دائم تغییر دهید
  3. مشاهده و پاک کردن کدهای خطا
  4. لاگ کردن ورود به سیستم ECM و پارامترهای J1939/Datalink
  5. بازسازی DPF
  6. سازگاری با آخرین پروتکل های ارائه شده 

راهنمای خرید نرم افزار از دیاگ کالا

برای مطالعه بیشتر به بخش توضیحات در ادامه همین صفحه مراجعه بفرمایید.

افزودن به سبد خرید
8,000,000ریال
(1)

برنامه FASET می تواند جدول سوخت جایگزین را در ECM فعال کند یا می تواند ضریب تنظیم مصرف سوخت را تغییر دهد. فقط یک عمل در هر جلسه مجاز است.

در واقع نرم افزار فاست یک ابزار تکمیلی برای کالیبراسیون AFC در موتورهای کامینز است که به تکنسین اجازه میدهد تا عملیات کالیبره روی مصرف سوخت ماشین کامینز را از 0 تا 100 درصد انجام دهد.

داشتن برنامه فاسِت (faset) به تعمیرکارها و تکنسین هایی که بصورت تخصصی روی ماشینهای مجهز به موتورکامینز فعالیت میکنند پیشنهاد میشود، فاست با هربار اتصال به شما اجازه انجام یک فعالیت را میدهد. برای مثال با اتصال اول شما میتوانید جدول جایگزین سوخت را ایجاد کنید و سپس باید برنامه را باز و بسته کنید تا بتوانید یک جدول جدید بسازید یا مقادیر را ویرایش کنید

راهنمای خرید نرم افزار از دیاگ کالا

برای مطالعه بیشتر به بخش توضیحات در ادامه همین صفحه مراجعه بفرمایید.

افزودن به سبد خرید
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

کد QR

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم