راهنمای برنامه ریزی ایسیو | ECU Programming Guide

نوشته شده در تاریخ1402-02-14 توسط 3913
دوست داشتن5

قبل از برنامه نویسی کردن یک ایسیو باید بدانید:

برنامه نویسی ایسیو (ایسیو پروگرامینگ) به فرآیند دریافت یک فایل رام و نوشتن آن در حافظه دائمی واحد کنترل مرکزی خودرو(ECU) میگویند. به بیان دیگر برنامه نویسی ECU خودرو به فرآیند به روز رسانی یا اصلاح کد نرم افزاری این سیستم ها اشاره دارد.

نرم افزار برنامه نویسی ایسیو (ECU Programming Software):

برای انجام برنامه نویسی ایسو نیاز به نرم افزار برنامه ریزی ایسیو دارید. نرم افزار برنامه ریزی مجدد واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) نرم افزاری است که برای تغییر برنامه ریزی ECU استفاده می شود. این نرم افزار از طریق یک رابط یا پروتکل خاص با ECU ارتباط برقرار می کند و کاربر می تواند پارامترهای برنامه نویسی داخل ECU را تغییر دهد. در حال حاضر انواع مختلفی از نرم افزارهای برنامه ریزی مجدد ECU در بازار وجود دارد که همگی ویژگی ها و عملکردهای خاص خود را دارند. برخی از نرم افزارها به طور خاص برای برندهای خاصی از خودروها طراحی شده اند، در حالی که نرم افزارهای دیگر کاربرد بیشتری دارند و می توانند برای وسایل نقلیه مختلف استفاده شوند.

برنامه نویسی ایسیو در خودرو چه کاری میکند؟

تاثیر برنامه نویسی ECU بهبود عملکرد و کارایی خودرو با تنظیم پارامترها و تنظیمات کنترل کننده رفتار سیستم های مختلف است. این می تواند شامل بهینه سازی تزریق سوخت، زمان جرقه زنی و سایر عملکردهای موتور، و همچنین تنظیم نقاط تعویض دنده، سوگیری ترمز و سایر پارامترها برای بهبود دینامیک کلی رانندگی باشد.

تفاوت بین کدگذاری ایسیو و برنامه نویسی ایسیو (ecu coding vs ecu programming)

در برنامه نویسی خودرو، بسیاری از مردم نمی توانند بین کدگذاری ECU و برنامه نویسی ECU تمایز قائل شوند، زیرا فکر می کنند منظور آنها یکسان است. در واقع هم کدگذاری ECU و هم برنامه نویسی ECU به فرآیند اصلاح یا پیکربندی نرم افزار در ECU اشاره دارد. اما آنها معانی مختلفی دارند.

کدگذاری ECU به فرآیند پیکربندی تنظیمات یا گزینه های خاص در نرم افزار ECU اشاره دارد. این ممکن است شامل گزینه هایی مانند اندازه موتور خودرو، نوع گیربکس یا سایر پارامترهای خاص باشد که ECU باید کنترل کند. کدگذاری ECU معمولا شامل به روز رسانی کد موجود در ECU با مقادیر یا پارامترهای خاص است. از طرف دیگر برنامه نویسی ECU به فرآیند جایگزینی یا به روز رسانی کامل نرم افزار داخلی ECU اشاره دارد که ممکن است شامل اصلاح یا افزودن ویژگی ها و عملکردهای جدید به ECU باشد. مانند تغییر نقشه سوخت، زمان جرقه زنی، یا سایر تنظیمات مربوط به عملکرد. برنامه نویسی ECU اغلب شامل استفاده از ابزارهای نرم افزاری تخصصی است و ممکن است برای دسترسی به ECU نیاز به حذف فیزیکی از خودرو داشته باشد. به طور خلاصه، کدگذاری ECU شامل تغییر تنظیمات خاص در نرم افزار ECU است، در حالی که برنامه نویسی ECU شامل جایگزینی یا به روز رسانی کل نرم افزار ECU با کد جدید یا اصلاح شده است.

اگر در طول برنامه نویسی ایسیو ایرادی وجود داشته باشد میتواند برای خودرو مشکلات اساسی ایجاد کند، آنچه در ادامه میگوییم به انجام موفق برنامه نویسی ایسیو کمک میکند:

خروجی باطری را به حداقل برسانید

اکیدا توصیه میکنیم که در هنگام برنامه ریزی ایسیو کلیه قطعات الکتریکی که غیر الزامی هستند را خاموش کرده و یا از مدار خارج کنید. اینکار کمک میکند تا از تداخل الکتریکی در هنگام برنامه ریزی ایسیو جلوگیری کنید و اتصال امن بین ایسیو و ماژول برنامه ریز ایجاد کنید. دستگاه های الکتریکی خودرو در صورت بروز تغییر میتوانند باعث بروز تداخل در روند بارگذاری شوند که بسیار خطرناک است.

وسایلی که جزوی لاینفک از خودرو محسوب میشوند و میتوانند در هنگام برنامه ریزی ایسیو خودرو تداخل ایجاد کنند شامل:

- چراغ های خودرو (مخصوصا اگر از چراغ های اسپورت استفاده میکنید)

- چراغ داخلی داخلی اتاق (مخصوصا اگر نورپردازی اتاق خودرو را اختصاصی کرده باشید)

- سیستم تهویه مطبوع، کولر و بخاری

- هر وسیله ای که از اتصال برق فندکی خودرو استفاده میکند مثل لبتاب یا اینورترهای اصلی منبع تغذیه

نمونه ای از مشکلات حاصل از تداخل الکتریکی: در مورد نیسان GT-R اگر بخاری یا گرمکن های صندلی روشن باشد نمیتوانید ایسیو را برنامه ریزی کنید. در مورد نیسان جوک اگر درب های خودرو بسته نباشند بدلیل عدم اتصال کامل مدارات کنترل بدنه اقدام برنامه ریزی ایسیو با مشکل مواجه میشود. پس یا مدار برقی خودرو را کنترل کنید یا میتوانیم تضمین کنیم که عملیات برنامه ریزی ایسیو شما با شکست مواجه خواهد شد.

دستگاه هایی که جزء قطعات اصلی خودرو نیستند ولی میتوانند مشکل ساز شوند:

- تلفن های همراه (موبایل)
- تجهیزات صنعتی نزدیک، مانند جوشکار، فن های پرقدرت، سیستم های الکتریکی سه فاز

دستگاه های شخص ثالث:

هر وسیله ای که می تواند با سیگنال CAN تداخل ایجاد کند را حذف کنید. دستگاه های شخص ثالث مانند HKS Velocity Advanced Computer Type CM با ایجاد تداخل در سیگنال CAN، عمل می کند. چنین دستگاهی اگر هنگام برنامه ریزی ECU به گذرگاه CAN متصل شود، باعث خطاهای برنامه نویسی می شود.

ضمنا باید تاکید کنیم که بهتر است فرآیند برنامه نویسی ایسیو توسط یک فرد متخصص انجام شود.


مراحل جایگذاری برنامه در ایسیو:

1- دستگاه پروگرامر یا کامپیوتر را با کابل OBD2 به ماشین متصل کنید (تاکید میکنیم که برای جایگذاری کد در ایسیو از اتصالات وایرلس استفاده کنید، اتصال OBDII مطمئن ترین پروتکل برای ایجاد درگاه امن انتقال اطلاعات بین دستگاه پروگرامر و ایسیو است)

2- سوئیچ خودرو را در حالت باطری باز بگذارید. (باید در مدارات خودرو برق باشد)

3- ایسیو خودرو را شناسایی کنید. فرآیند شناسایی ایسیو خودرو عموما بصورت خودکار انجام میشود. در صورتی که این موضوع بصورت خودکار اتفاق نیوفتاد احتمالا برنامه شما از ایسیو خودرویی که دارید روی آن کار میکنید پشتیبانی نمیکند. این مشکل ممکن است بدلیل بروز نبودن نرم افزار نیز باشد. اما باید بدانید که همیشه امکان معرفی دستی ایسیو نیز وجود دارد ولی برای اینکار نیاز است که شما شناخت کافی نسبت به ایسیو خودروی مورد نظر و نرم افزاری که با آن کار میکنید داشته باشید.

4- فایل اختصاصی رام را که میخواهید با فایل موجود جایگزین کنید در نرم افزار اضافه کنید. شما باید از بهینه بودن فایل رام اختصاصی مطمئن باشید چون در صورتی که تنظیمات غیرعادی به خودرو بدهید با اولین استارت احتمال هر اتفاقی وجود خواهد داشت.

5- با در نظر گرفتن عملگرد نرم افزار یا ماژول مورد استفاده خود انتقال کد و جایگذاری را شروع کنید. این فرآیند از 1 ثانیه تا 10 دقیقه زمان میبرد. مطمئن شوید که قبل از شروع اینکار کلیه دستگاه های الکترونیکی از مدار خارج شده اند. همینطور مطمئن شوید که دستگاه های انتشار دهنده سیگنال مثل موبایل یا مودم از محل انتقال و نشست داده ها دور هستند.

6- حالا زمان مرحله نهاییست. ماشین را روشن کنید و سواری را تست کنید.

نکته مهم: پیش از اینکه عملیات کدگذاری را انجام دهید حتما یک نسخه پشتیبان از اطلاعات ایسیو خودرو تهیه کنید تا در صورتی که با مشکلی مواجه شدید بتوانید خودرو را به وضعیت قبلی بازگردانید. این بسیار مهم است مخصوصا اگر ایسیو خودرو قبلا اختصاصی سازی شده باشد تقریبا راهی برای بازیابی آن وجود ندارد. در مورد رام های استاندارد شما میتوانید از دستگاه های تخصصی یا مولتی برند پروگرامر برای بازیابی و بازگردانی نیز استفاده کنید.


ما در دیاگ کالا بسته های نرم افزاری کاملی را ارائه میکنیم که با آن میتوانید عملیات برنامه ریزی ایسیو، بازیابی برنامه های رو ایسیو و ای.سی.ام، عیب یابی و رفع خطا و ... را انجام دهید. این بسته های نرم افزاری شامل برندهای مختلفی نظیر BMWو کاترپیلار و ... است که میتوانید از تماس تلفنی برای سفارش پکیج نرم افزاری کامل جهت انجام تعمیرات تخصصی روی برندهای مشخص استفاده کنید.


دستگاه های پروگرامر خودرو که میتوانید برای کدگذاری یا برنامه نویسی ایسیو از آن استفاده کنید:

دستگاه پروگرامر ISMARTIMMO G3 : دستگاه پروگرامر iSmartIMMO G3 یک ابزار تعریف سوییچ و پروگرامر قدرتمند مولتی برند است که به طور حرفه ای تعریف کلید و سوییچ و برنامه نویسی خودرو های آمریکایی ، اروپایی ، اسیایی ،  چینی و ژاپنی را انجام میدهد . این دستگاه محصول شرکت LAUNCH میباشد که محصولات خود را با کیفیت بالا ارائه میده . ویژگی اصلی این دستگاه ضد سرقت سازی خودرو شماست با کمک این دستگاه به قفل مرکزی خودرو دسترسی خواهید داشت و میتوانید کلید های قبلی را حذف کنید و کلید جدید با امنیت بالا تعریف کنید همچنین برنامه نویسی ECU و بخش های مختلف خودرو iSmartIMMO G3 را به یک دستگاه چندمنظوره فوق العاده تبدیل کرده است.  G3 از سیستم های مختلف  گیربکس اتوماتیک، سیستم ابزار، CAS، سیستم بدنه، سیستم قفل و ... پشتیبانی میکند.

دستگاه دیاگ و پروگرامر ISMART 601 MAX : دیاگ Ismart 601 Max مولتی برند جهت عیب یابی انواع خودرو های 11 تا 14 ولت مورد استفاده قرار میگیرد ، این دستگاه در سال 2023 توسط کمپانی LAUNCH طراحی و تولید شده است و از کیفیت بالایی برخوردار است. این دستگاه از قابلیت برنامه ریزی و برنامه نویسی ایسیو خودروهای پشتیبانی میکند و در کنار این قابلیت کلیه امکانات یک دستگاه دیاگ استاندارد را نیز ارائه میشکند. اگر تمایل دارید این دستگاه را تهیه کنید حتما توجه داشته باشید که دو نسخه با نام های BT و MAX از این دستگاه منتشر شده که نسخه BT برای پروگرامینگ خودرو مناسب سازی نشده.

دیاگ ISMARTLINK D01 : این دستگاه امکان پروگرامینک و عیب یابی را برای خودروهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی ارائه میکند. بدلیل اینکه ما تجربه کار با این دستگاه را نداریم از ارائه اطلاعات اضافی خودداری میکنیم.


نرم افزارهای پروگرامینگ خودرو که میتوانید برای کدگذاری یا برنامه نویسی ایسیو از آن استفاده کنید:

نرم افزار تخصصی Winols (وینولز) : نرم افزار وینولز ساخت شرکت EVC است که امروزه ورژن 5 آن نیز به بازار عرضه شده ولی در ایران به دلیل محدودیت های خرید لایسنس نسخه کرک شده آن که ورژن 2.24 است در دسترس عموم قرار دارد. این نرم افزار که محبوب ترین ویرایشگر فایل های باینری در بین تیونر هاست , یکی از قوی ترین هوش های مصنوعی را نیز در بین ادیتور های مختلف داراست که به کمک این هوش مصنوعی میتوان بساری از جداول را به سادگی فشردن یک دکمه پیدا کرد.

نرم افزار ECM TITANIUM : یکی از نرم افزار های پر قدرت در زمینه ریمپ ایسیو نرم افزار تخصصی ECM TITANIUM می باشد . این نرم افزار فوق العاده به کاربران اجازه دسترسی کاملا امن و با دقت به فایل های موجود در ECU  را می دهد . کاربران می توانن داده های موجود در ایسیو را جهت افزایش توان گشتاور و بهینه سازی به راحتی تغییر دهند . نرم افزار فوق قابلیت شناسایی نقشه های مختلف اعم از جرقه - فشار - تزریق - توربو و... را دارد و نرم افزار ECM TITANIUM به بهترین شکل ممکن ECU را باز سازی نماید .


محصولات مرتبط
10,000,000ریال
(2)

Cat ET چیست؟

نرم افزار تخصصی دیاگ کاترپیلار که به تکنسین ها و متخصصین کمک میکند تا مشکلات و کمبودها در موتورها و ماشینهای کاترپیلار که به سیستم کنترل الکترونیک مجهز هستند را پیدا کرده و در حداقل زمان اقدام به رفع مشکل کنند.

عملکردهای نرم افزار کَت ای تی:

  1. خوانش اطلاعات ECU
  2. نمایش پارامترهای وضعیت
  3. ارائه دستورالعمل جداسازی و مونتاژ قطعه
  4. قابلیت مشاهده و پاک کردن کدهای خطا
  5. دستکاری و پیکربندی ECU
  6. انجام کالیبراسیون و تست های تشخیصی
  7. ضبط اطلاعات ماشین
  8. تفکیک کدهای دیاگ فعال و غیرفعال

راهنمای خرید نرم افزار از دیاگ کالا

برای مطالعه بیشتر به بخش توضیحات در ادامه همین صفحه مراجعه بفرمایید.

افزودن به سبد خرید
10,000,000ریال
(2)

نرم افزار +ISTA برای BMW یک برنامه تخصصی عیب یابی با امکانات کامل و پروگرامینگ با امکانات محدود است.این برنامه که با نام های ایستا، ایستا دی، ایستا پلاس دی نیز شناخته میشود توسط شرکت رسمی بی ام و برای عیب یابی خودروهای تولیدی این شرکت و برند های مینی، رولزرویس تایید شده است. ایستا پلاس در واقع آخرین نسخه از نرم افزارهای عیب یابی رسمی بی ام و است که توسط شرکت منتشر و تایید شده. برنامه ایستا پلاس بی ام و از کلیه عملیات عیب یابی و رفع خطا پشتیبانی میکند و فایل های راهنما برای بهینه سازی فرآیند تعمیر ارائه میکند. همینطور با کلیه دیاگ های تخصصی BMW همخوانی داشته و به پروگرامر های تخصصی بی ام و نیز متصل میشود. این برنامه از اتصال OBD پشتیبانی میکند و بعنوان ویژگی خاص میتوانید از دو نوع اتصال ENET و k-DCAN نیز استفاده نکنید. 

با داشتن برنامه عیب یابی ایستا پلاس بی ام و نیازی نیست نگران قابلیت های نرم افزاری باشید چرا که میتوانید هرآنچه که شرکت BMW ارائه کرده را بازبینی کرده یا بهینه کنید. پس بهتر است یک دستگاه دیاگ مناسب تهیه کنید تا قابلیت های فوق العاده ایستا پلاس را بدلیل محدودیت های دستگاه دیاگ از دست ندهید.

راهنمای خرید نرم افزار از دیاگ کالا

برای مطالعه مشخصات دقیق این نرم افزار بخش توضیحات را در همین صفحه مطالعه بفرمایید.

افزودن به سبد خرید
184,000,000ریال
(2)

پک پروگرامر خودرویی کیس وی 2 و کی تگ دارای نرم افزار بسیار قوی در زمینه ریمپ و تیونینگ است که شما با داشتن این دستگاه ها می توانید بسیاری از ECU های محصولات سواری ،سنگین و موتور سیکلت های به روز را ریمپ کنید.این دستگاه ساخت یک شرکت ایتالیایی به نام آلین تک می باشد. و ویژگی های مقاومت، سرعت بالا، سازگاری با بیشتر ایسیو های موجود، پشتیبانی از انواع برنامه ها و قیمت مناسب را به شما ارائه میکند.

  • خواندن فایل های ECU
  • نوشتن فایل های ECU
  • نرم افزار مربوطه K-Suite
  • کتابچه راهنمای چند زبانه مصور
  • پشتیبان گیری و شبیه سازی

برای اطلاع از مشخصات این محصول بخش توضیحات را مطالعه بفرمایید.

افزودن به سبد خرید
1,110,000,000ریال
(2)

دیاگ لانچ iSmartIMMO 801 یک ابزار حرفه ای عیب یابی ، انجام و تطبیق سیستم ضد سرقت IMMO خودرو که با استفاده از کنترل از راه دور کار میکند ، با استفاده از این دستگاه میتوان فرایند ضد سرقت برای ECU را اعمال کنید که از خواندن و نوشتن انواع IC پشتیبانی میکند . این دستگاه توانایی پشتیبانی بیش از 1000 مدل برند خودرو سازی اروپایی ، امریکایی ، اسیایی و چینی را دارد، علاوه بر این تطبیق بدون رمز عبور برای خودروهای FAW، بدون نیاز به استعلام یا وارد کردن رمز عبور امکان پذیر می سازد . البته این دستگاه به طور تخصصی برای کدگذاری IMMO طراحی شده است و قابلیت تجزیه و تحلیل موتور و ECU خودرو را دارد .

iSmartIMMO 801 یک ترکیب عالی از دستگاه دیاگ، دستگاه تعریف سوییچ و پروگرامر است که به شما در ضد سرقت سازی، تطبیق ایموبلایزر ، تعمیر و نگهداری خودرو و به حداکثر رسانی عمر خودرو کمک میکند . این دستگاه با استفاده از WIFI و بلوتوث ارتباط برقرار میکند و دارای اتصال قوی و پایدار است .

برای مطالعه اطلاعات بیشتر در مورد دیاگ لانچ Ismartimmo 801 میتوانید بخش توضیحات را مطالعه بفرمایید.

به همراه شرایط فروش اقساطی

افزودن به سبد خرید
ناموجود
(1)

پروگرامر FGTech Galletto جهت خواندن و نوشتن ECU در خودرهای سواری و خودروهای سنگین مورد استفاده قرار میگیرد ، نسخه نرم افزار این دستگاه V2012 است که به راحتی از طریق لینک قابلیت بروزرسانی را درادکه بر روی نسخه های  xp، win7 32bit ویندوز قابل نصب است و از زبان های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، چکی، پرتغالی، ترکی پشتیبانی میکند. FGTech Galletto 4-Master یک پروگرامر جدید و توسعه یافته با فناوری USB2 که میتوان آن را یک ابزار سریع و ایمن دانست که محیط کاربری ساده ای دارد و به آسانی میتوان آن را راه اندازی کرد.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

کد QR

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم